Svar: Rytme - 4 mdr.

17. juni 2007

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at høre at det går godt med skemaden - det betyder altså at din datter nu er i stand til at holde maden i sig og ikke har kastet noget af det op?

Du skal naturligvis være opmærksom på om det kan være skemaden som giver hende mavekneb og gør at hun græder så ulykkeligt om aftenen, det kan dog også sagtens være hendes alder. Hvis hun er en meget opmærksom lille pige som følger godt med i verden omkring sig, så vil det ofte være sådan at hun i løbet af dagen får alt for mange stimuli og derfor er overtræt om aftenen. Det ses ofte hos børn omkring 4 måneders alderen.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge sig ned med hende. Gå i soveværelset, træk gardinerne for, sørg for at der er frisk luft og lidt køligt i rummet og læg dig så ned og am hende liggende. Det kan hjælpe hende til at koble helt af og ...

Annonce

... slappe af i hele kroppen og kan give lidt ro på.

Hun kan naturligvis mærke at far ikke er der, men især mærke det, hvis det påvirker dig. Hun bruger dig som et spejl og hvis du er lidt utryg ved at være alene om aftenen og natten, så fornemmer hun det meget tydeligt og så reagerer hun med gråd - hendes måde at vise at så er hun også utryg.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder helt okay og som en naturlig og alderssvarende reaktion din datter har. Jeg synes ikke du skal give din datter for meget skemad, du må gerne give hende ½ dl. af gangen og når det fortsat går fint, så kan du omkring 5 måneders alderen begynde med lidt grøntsagsmos. Det kan hun så få om aftenen. Det er bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt så hendes mave kan følge med end det er at give hende større mængder og du så risikerer at det hele kommer retur.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder