Svar: Rytme - 4 mdr.
17. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre at det går godt med skemaden - det betyder altså at din datter nu er i stand til at holde maden i sig og ikke har kastet noget af det op?
Du skal naturligvis være opmærksom på om det kan være skemaden som giver hende mavekneb og gør at hun græder så ulykkeligt om aftenen, det kan dog også sagtens være hendes alder. Hvis hun er en meget opmærksom lille pige som følger godt med i verden omkring sig, så vil det ofte være sådan at hun i løbet af dagen får alt for mange stimuli og derfor er overtræt om aftenen. Det ses ofte hos børn omkring 4 måneders alderen.
Det kan nogle gange hjælpe at lægge sig ned med hende. Gå i soveværelset, træk gardinerne for, sørg for at der er frisk luft og lidt køligt i rummet og læg dig så ned og am hende liggende. Det kan hjælpe hende til at koble helt af og slappe af i hele kroppen og kan give lidt ro på.
Hun kan naturligvis mærke at far ikke er der, men især mærke det, hvis det påvirker dig. Hun bruger dig som et spejl og hvis du er lidt utryg ved at være alene om aftenen og natten, så fornemmer hun det meget tydeligt og så reagerer hun med gråd - hendes måde at vise at så er hun også utryg.
Det lyder helt okay og som en naturlig og alderssvarende reaktion din datter har. Jeg synes ikke du skal give din datter for meget skemad, du må gerne give hende ½ dl. af gangen og når det fortsat går fint, så kan du omkring 5 måneders alderen begynde med lidt grøntsagsmos. Det kan hun så få om aftenen. Det er bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt så hendes mave kan følge med end det er at give hende større mængder og du så risikerer at det hele kommer retur.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske